Nieuwe veerboot met vaste accu mogelijk wél op stroom

Door Bart Bosch
Gepubliceerd: Maandag 20 Juni 2011
3205 x bekeken
Teso ziet weinig heil in het plan van Wubbo Ockels voor aandrijving van de boot op groene stroom via accu’s (zie vorig artikel).


Maar voor de opvolger van de Schulpengat, die in 2015 in de vaart moet komen, wordt een accuconcept wel overwogen.

“Geen mobiele accu’s, maar bijvoorbeeld vaste accu’s aan boord”, zegt Marc Bakker. De batterijen worden via een dieselgenerator, analoog aan de auto, tijdens het varen deels weer opgeladen.

“Verder is denkbaar dat de accu’s met een wal-schipverbinding tijdens het laden en lossen in de veerhaven worden opgeladen.”

“De veerboot ligt (tussen de overtochten, red.) 30% van de tijd in de veerhaven.” Het gaat volgens het hoofd-technische dienst van Teso om gemiddeld negen minuten, zowel in Den Helder als op Texel.

Of het zin heeft om de accu’s in die tijd gedeeltelijk op te laden, is niet te zeggen. “We nemen dit in de vooronderzoeken mee.”

“Bovendien gaat de ontwikkeling van grote accu’s razendsnel”, zegt Bakker. “We hopen dat tegen de tijd dat de Schulpengat vervangen wordt, de technologische toepassingen sterk zullen zijn verbeterd.”

Overigens kunnen de accu’s de dieselmotoren volgens Bakker nooit helemaal vervangen. “Die zullen altijd nodig blijven.”

Hoeveel CO2-reductie de groene-stroomaccu’s opleveren, is moeilijk te schatten. “Het nieuwbouwproject moet technisch nog beginnen.”

Haalbaarheid en milieuwinst hangen volgens Bakker ook af van de grootte van de boot en het gewicht en de kosten van de accu’s.

Teso onderzoekt nog meer alternatieve voortstuwingsmethoden zoals ‘turbosails’ en energiebronnen zoals zonnepanelen.
Formule 1-spel
Reacties (1)